Zespół Szkół Muzycznych
- Nasz Patron
- O nas
- Nasza szkoła - lata 2004-2009
- Nasze Dokumenty
- Nasze programy nauczania
- Nasze osiągnięcia
- Pedagog szkolny
- Biblioteka
Chorał gregoriański posługuje się sobie właściwą notacją, która na przestrzeni czasu kształtowała się na różne sposoby:
Rozwój notacji gregoriańskiej -
Incypit offertorium Erit vobis (od góry notacja cheironomiczna - neumatyczna,
dalej notacja literowa oraz notacje diastematyczne).
[Bartkowski B. Chorał gregoriański. IV. Rytm. W: Encyklopedia Katolicaka, tom III. Lublin 1979. szp. 225.]
Zapis współczesny (nr 4 w powyższym przykładzie) - stylizowany na notacji z XII i XIV w. i obowiązujący dziś w Kościele rzymsko-katolickim - wypracowali na przełomie XIX i XX w. Benedyktyni z Solesmes, na podstawie prowadzonych przez siebie badań paleograficznych. Badania te miały na nowo przywrócić chorał do życia jako właściwy śpiew Kościoła rzymskiego. Współczesna notacja gregoriańska składa się z następujących elementów:
System czteroliniowy na którym umieszczone są znaki notacji gregoriańskiej. (Przy większym ambitusie melodii używa się pojedynczej kreski dodanej z dołu lub z góry. Jednak zazwyczaj, aby nie wychodzić po za 4-linię zmienia się położenie klucza, bądź jego rodzaj.)
Klucze: C określający położenie dźwięku c1 oraz F określający położenie dźwięku f. (W dużym uproszczeniu można wskazać ich źródło w dwóch kolorowych liniach: czerwonej dla c1 i żółtej dla f. Użył ich w swej notacji Guido z Arezzo dla określenia położenia dwóch diatonicznych półtonów: e-f, h-c.)
Neumy i pozostałe znaki (notacja kwadratowa zawarta w Editio Vaticana):
Rodzaj znaku | Nazwy neum, ich rysunek i transkrypcja proponowana przez Liber Usualis |
Opis | Uwagi dutyczące wykonania |
Nuty porste | Punctum, punctum inclinatum oraz virga mogą być transkrybowane jako ósemka notacji wspoóczesnej | Pod względem trwania w wykonaniu wszystkie one są sobie równe. | |
Neumy złożone z dwóch nut. (Neuma - połączenie kilku nut w jedną grupę) | Pes (podatus) | Neuma założona z 2 nut z których 1 jest niższa a 2 wyższa | |
Clivis (fleksa) | Neuma założona z 2 nut z których 1 jest wyższa a 2 niższa | ||
Neumy złożone z trzech nut | Torculus | Neuma złożona z 3 nut z których środkowa jest wyższa | |
Porrectus | Neuma złożona z 3 nut z których środkowa jest najniższa | ||
Climacus | Neuma złożona z 3 nut kolejno zstępujących | ||
Scandicus | Neuma złożona z 3 nut kolejno wstępujących | ||
Neumy złożone z czterech nut | Porrectus fexus | Jeżeli do neumy podstawowej dodana jest nuta niższa od ostatniej nuty neumy to do nazwy głównej dodaje się określenie flexus. | |
Torculus ressupinus | Jeżeli nuta dodana do neumy podstawowej jest wyższa od ostatniej nuty neumy to do nazwy głównej dodaje się określenie ressupinus | ||
Pes subbipunctis | Jeżeli do neumy podstawowej dodane są nuty kolejno idące w dół, niższe od ostatniej nuty neumy to do nazwy głównej dodaje się określenie sub(...)punctis. | ||
Neumy likwescencyjne (zanikające) | Epiphonus | Neumy z ostatnią nutą zmniejszoną pod wzgl. graficznym. Pojawiają się zawsze w miejscu występowania zbitek spółgłosek np. alleluja, sanctus itp. | Nutę małą wykonuje się słabszym tonem, ale się jej nie skraca |
Cephalicus | |||
Ancus | |||
Torculus liquescenc | |||
Stroficusy | Distrofa (Tristrofa) | Dwa (trzy) puncti quadrati znajdujące się obok siebie na tym samym dźwięku i przypadaące na tą samą sylabę określa się jako distrofa. | Maniera solesmenska początkowo zakładając reperkusję dla całej neumy, z powodów trudności wykonawczych proponuje natępujące rozwiązanie: wykonuje się je łącznie, jakby stanowiły jedną nutę podwójnej (potrójnej) długości. |
Bivirga (Trivirga) | Dwie (trzy) virgi znajdujące się obok siebie na tym samym stopniu i przypadające na tą samą sylabę określa się jako bivirga. | ||
Znaki specjalne | Quilisma | Występuje w strukturach melodycznych wstępujących o 3 > (nuta zębata oznaczona w transkrypcji mordentem). Wskazuje miejsce półtonu diatonicznego (e-f, h-c) | Quilisma sama będąc nutą lekką, przejściową, powoduje wzdłużenie nuty leżącej bezpośrednio przed nią. Istnieją także inne sugestie dotyczące jej wykonania: jako tryl lub mordent, portamento, grupetto ornamentacyjne itp. |
Oriscus | Jeśli ostatnia nuta neumy spotyka się z punctum quadratum na tym samym dźwięku i przypada na tę samą sylabę, wówczas taką grupę nazywa się oriscus | (Maniera solesmeńska oriscus bardziej rozumie jako zjawisko aniżeli osobną nutę, stąd pomimo podania jego kształtu, w neumie salicus, oriscus wyrażony jest za pomocą punc-tum z iktusem. Także pressus rozumiany jest w podobny sposób). | |
Znaki zawierające oriscus | Pressus | Pressus ma wówczas miejsce, gdy spotkają się ze sobą punctum quadratum z pierwszą nutą neumy w ten sposób, że ostatnia nuta pierwszej neumy i pierwsza nuta neumy następnej znajdują się na unisonie i przy-padają na tę samą sylabę. | Wykonuję się je łącznie jakby nutę o podwójnej długości. |
Salicus | Neuma złożona z 3 nut kolejno wstępujących, z których środkowa (oriscus) oznaczona jest iktusem | Nutę oznaczoną iktusem - oriskus - solesmezycy proponują wzdłużyć. | |
Znaki powodujące wzdłużenie poszczególnych nut | Mora vocis | Kropka przy nucie. | Wzdłuża nutę przy której stoi o drugie tyle wartości (jednak nie o połowę jak to jest w notacji współczesnej). |
Epizema pozioma | Czasem ze wzgl. graficznych kreseczkę tę stawia się pod nutą. Niekiedy epizema ta dotyczy kilku nut. | Wzdłuża nieco nutę nad którą się znajduje | |
Quilisma, pressus, bivirga, distrofa | (Według maniery solesmenskiej ptzy nie uwzględnieniu reperkusji, znaki te powodują wzdłużenia). | ||
Ważniejsze znaki pomocnicze | Custos | Jest to zmniejszona graficznie nuta zapowiadająca nutę w następnym wierszu, na drugiej stronie lub przy zmianie klucza. | Nie wykonuje się go. |
Ictus | Krótka kreseczka pionowa umieszczana pod nutą lub ze wzgl. graficznych nad nutą jako znak rozpoczynającej się stopy rytmicznej | W żadnym wypadku nie jest to akcent, przycisk lub nacisk. | |
Asteriscus * |
Gwiazdka stawiana w tekście pokazująca miejsce gdzie przyłącza się większa liczba śpiewających. Bywają czasami umieszczone dwie gwiazdki, wskazują one że dopiero od tego miejsca śpiewają wszyscy, podczas gdy wcześniej śpiewali tylko kantorzy | W psalmach gwiazdka jest znakiem mediatio. Wskazuje gdzie należy zaczerpnąć oddech. | |
Bemol | Melodie chorałowe są z natury melodiami diatonicznymi, stąd zawierają dwa półtony e-f oraz h-c. Jeżeli jednak melodia pnie się od dźwięku f to gdy dociera do dźwięku h brzmi nienaturalnie, fałszywie. Sprawę tę rozwiązuje wprowadzenie obniżenia dźwięku h na b (nigdy jednak te dwa dźwięki nie mogły się znaleźć w jednej frazie) | Bemol zapisywany zawsze jako znak przygodny obowiązuje do końca słowa, przy którym się pojawił lub do najbliższej divisio, zapi-sany natomiast jako znak przy-kluczowy obowiązuje w całym utworze | |
Flexa † |
Podłużny krzyżyk wskazuje w długich wersach psalmowych, gdzie należy wykonać wcięcie kadencyjne | ||
EUOUAE | Litery te są skrótem wzoru difirencji psalmowej: seculorum amen, w którym opuszczano wszystkie spółgłoski we wzorze dla zyskania miejsca. | ||
ij, iij | Litery ij wskazują na to że tekst wraz z melodią należy jeszcze raz powtórzyć, jeśli w tekście znajdu-ją się litery iij tekst należy powtó-rzyć trzykrotnie | ||
Pauzy (od góry: divisio finalis, maior, minor, minima) |
divisio finalis - jest znakiem kadencji końcowej, divisio maior - oznacza kadencję okresu, pauza ta jest równa trwa-niu jednego tempus primus, divisio minor - krótka pauza oddechowa, rozdziela człony, divisio minima - oddziela docinki, pauza ta trwa nieznacznym kosztem nuty poprzedniej |
oprac. Waldemar Cieślok